CONTACT
Tijd voor een praatje: +31 (0) 38 423 0163
Contact
Tijd voor een praatje: +31 (0) 38 423 0163
Contact
Iwan Blokzijl 22 juni 2022 5 minuten leestijd

Waarom branding in ieder bedrijf centraal moet staan

Stel, een dorp heeft twee bakkers. Bakker X en bakker Y. Beide verkopen lekker, vers en eigengemaakt brood. Maar, bakker X doet er nét iets meer voor. Een glimlach. Een gratis koekje voor de kinderen. En wat blijkt? Meer mensen kiezen voor bakker X. Voor de extra waarde, dit kan zelfs een gevoel zijn, dat ze bovenop het product ontvangen. Klanten binden en voorkeur te creëren, dat is het doel van de glimlach van bakker X. Hij maakt van zijn klanten fans, die iedere week terugkomen. Het is namelijk makkelijker om bestaande klanten aan je te binden, dan om nieuwe klanten te zoeken. En doe je dit goed, dan kun je meer vragen voor hetzelfde product, want die merkwaarde is ook wat waard!

Wat is branding?

Het verhaal van bakker X is een voorbeeld van branding. Branding draait in de basis om één ding: vertrouwen. Het helpt organisaties zichtbaarder te worden, de doelgroep in beweging te krijgen en klanten én medewerkers voor langere tijd aan zich te binden. Als organisatie gebruik je branding als middel om je producten, diensten en organisatie van de concurrent te onderscheiden. Het is het creëren van onbewust onderscheidende en unieke associaties in het hoofd van je doelgroep. Zo word en blijf je als merk herkenbaar. Het doel van branding is dus om de relatie tussen merk en klant te versterken. Om merkvoorkeur en fans te creëren. Met als einddoel om de verkoop en omzet van de organisatie te bevorderen op de korte en lange termijn.

Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard

Beschouw je merk als mens en hang daar gedrag aan, om de vertrouwensband op te bouwen. Als merk moet je voorsorteren: wat is het gedrag en je belofte? En belangrijker: kun je die belofte ook waarmaken?

Jouw doelgroep bepaalt namelijk of jouw merk wel of niet goed is. Vroeger ging dit enkel door middel van mond-tot-mond reclame. Bakte een bakker consequent slecht brood of werd er oud brood verkocht? Dan ging de klandizie naar de concurrent. Vanaf de jaren ‘60 ontstond massacommunicatie. Door organisaties werden grote beloftes gedaan, maar er was geen controle op of die beloftes klopten. Toen het internet kwam, bepaalden mensen weer of een belofte wordt waargemaakt of niet. Bijvoorbeeld door middel van reviews. Vanaf toen werden bedrijven op hun beloftes afgerekend. Besef dus: maak je als merk een belofte? Doe dit alleen als je het ook echt waar kunt maken. Dan kun je die belofte gaan uitvergroten!

Meer dan een logo

Branding werd eerder gezien als verlenging van marketing. Slechts een kleur, lettertype en een logo. Alleen het visuele aspect. Maar, doe je branding goed, dan weet je dat het is waar je voor staat als bedrijf. Dat uit zich in allerlei middelen. Van hoe je de telefoon opneemt tot hoe je mensen aanneemt en de facturen die je verstuurt. Ook voor research en development is branding leidend. Is innovatie belangrijk voor je merk? Dan moet je budgetten reserveren om ervoor te zorgen dat je innovatiever wordt. Merk is een drijfveer voor alles wat je doet. In plaats van een kleur, plaatje of logo aan de gevel.

En dat moet ook. Als je beloftes doet, dan moet je op ieder touchpoint in de klantreis die belofte waarmaken. Daar heb je guidelines voor nodig. Dat is branding. Deel dit in je organisatie en maak je medewerkers er onderdeel van.

Drie tips om je branding op orde te brengen.

Maar, hoe maak je beloftes waar en zorg je ervoor dat al je medewerkers hetzelfde verhaal vertellen? Een aantal tips:

  1. Zet een gedegen merkstrategie op papier. Waar sta je nu en waar wil je over vijf of tien jaar staan met je merk? Bepaal ook hoe je dit meet.
  2. Een belangrijk onderdeel van de merkstrategie: handel vanuit bepaalde merkwaarden of merkpersoonlijkheid. Dat is een ‘script’ voor al je medewerkers, zodat de juiste tone of voice wordt gebruikt in alle facetten, zowel intern als extern.
  3. Start een internal branding programma. Voordat je extern naar buiten gaat, zorg dat je intern iedereen onboard hebt. Creëer intern draagvlak: zodat de neuzen dezelfde kant op staan. Je gaat niet onvoorbereid op een podium staan! Je maakt eerst afspraken. Als het doek open gaat, weet je wat je samen moet doen om de beste performance te leveren.


Benieuwd naar wat branding voor jouw organisatie betekent? Onze Digitale Merkactivatie experts helpen je graag. Meer leren over branding? Bekijk deze webinars:

Full Funnel Marketing strategie
Data Driven Creatives
avatar

Iwan Blokzijl

Als Creatief Strateeg houdt Iwan zich dagelijks bezig met het opstellen van de juiste merkstrategie.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen