CONTACT
Tijd voor een praatje: +31 (0) 38 423 0163
Contact
Tijd voor een praatje: +31 (0) 38 423 0163
Contact
Mirle van de Kleut - Hilbers 10 januari 2023 5 minuten leestijd

Demand generation versus leadgeneratie: alles wat je moet weten

Jouw doelstellingen voor dit jaar zijn weer bepaald. Je weet als geen ander dat je leads en klanten moet genereren om jouw bedrijf te laten groeien. Met marketing en sales technieken zoals demand generation en leadgeneratie kun je jouw doelgroep bereiken. Hoewel deze begrippen vaak door elkaar gehaald worden, zijn er toch duidelijke verschillen tussen beide. Wat houdt het in, hoe verschillen ze van elkaar en hoe kan je beide methodes gebruiken in jouw B2B organisatie? Je ontdekt het in dit blog!

Meer weten over hoe je start met leadgeneratie? Ontdek het in onze gids.

Wat is demand generation?

Demand generation is een combinatie van marketing- en salesactiviteiten die erop gericht is om de vraag naar jouw product of dienst te verhogen. De focus ligt hierbij minder op het genereren van leads, maar meer op het creëren van interesse bij potentiële klanten en het vergroten van je naamsbekendheid. Het doel hierbij is om een groter publiek te bereiken en mensen te activeren die mogelijk interesse hebben in jouw aanbod. Je voert dus hoger in de funnel marketing activiteiten uit. Demand generation activiteiten variëren van content marketing (denk aan blogs, video’s, infographics), social media of e-mailmarketing campagnes en SEO (Search Engine Optimization) strategieën.

Meer weten over marketing voor de hele funnel? Lees dan dit blog!

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie richt zich op het direct genereren van leads voor jouw product of dienst, waardoor sales teams effectiever kunnen werken met gerichte informatie over potentiële klanten. Het doel van leadgeneratie is om contactgegevens te verzamelen zoals naam, telefoonnummer en emailadres van prospects die mogelijk interesse tonen in jouw aanbod. Er zijn veel tools beschikbaar die je hierbij kunnen helpen, zoals HubSpot, waarin je jouw leadgeneratie proces kunt automatiseren en monitoren. Je maakt gebruik van website tracking, biedt downloadable content aan, zet remarketing campagnes op en koppelt je advertenties via social media kanalen zoals Facebook of LinkedIn. 

De gegevens die je hiermee van jouw prospect verzamelt gebruik je dan voor follow-up activiteiten zoals het sturen van email campagnes met informatieve content of persoonlijk contact met een account director.

De verschillen tussen demand generation en leadgeneratie.

Hoewel er veel overeenkomsten tussen demand generation en leadgeneratie bestaan - zoals dat ze beide gericht zijn op het creëren van naamsbekendheid en leads - zijn er ook duidelijke verschillen.  

  • Demand generation richt zich meer op het creëren van naamsbekendheid door middel van awareness campagnes; terwijl leadgeneratie gericht is op directe conversies door prospects warm te maken voor jouw product/dienst door ze iets waardevols aan te bieden zoals ebooks, whitepapers of webinars.
  • Demand generation focust zich op een meer generieke doelgroep, terwijl leadgeneratie meer gericht is op target specifieke doelgroepsegmentatie, volgens criteria zoals demografische gegevens (leeftijd, geslacht, functie) en industrie.
  • Met demand generation bereik je vaak een breder publiek door middel van bijvoorbeeld social media kanalen, terwijl er voor leadgeneratie vaak gebruik gemaakt wordt van remarketingtechnologie om specifieke persona's aan te spreken.
  • Leadgeneratie is over het algemeen gericht op directe conversies terwijl demand generation meer lange termijn strategisch denken vereist (branding en engagement), waarbij de resultaten pas later merkbaar worden. 

Zo zet je demand generation en leadgeneratie goed in

Zowel demand generation als leadgeneratie biedt veel mogelijkheden om jouw bedrijf te laten groeien. Dit zijn de 3 manieren waarop je beide strategieën kan gebruiken:

  1. Gebruik demand generation om je merknaam onder de aandacht brengen. Creëer merkherkenning en merkvoorkeur door de inzet van storytelling, merkactivatie campagnes en bijvoorbeeld podcasts.
  2. Creëer en identificeer de vraag en interesse van jouw prospect door educatie en het uitlichten van pijnpunten die je snel moet oplossen. Zorg dat je contentmarketing inzet om de interesse te wekken en de lead verder de funnel in te trekken.
  3. Gebruik leadgeneratie om specifieke doelgroepen te segmenteren & targeten. Door datagedreven targeting te gebruiken speel je met jouw advertenties precies in op de wensen en behoeften van jouw (potentiële) klant.

Ga verder met demand generation en leadgeneratie in HubSpot!

De inzet van demand generation en leadgeneratie is bedoeld om leads betrokken te houden en ze door de sales funnel te leiden. Door gerichte en gepersonaliseerde communicatie in HubSpot in te stellen, kun je leads effectief koesteren en je conversiepercentages verbeteren. Ondersteun je sales activiteiten maximaal met account based marketing, lead scoring, geautomatiseerde lead nurturing en uitgebreide forecasting binnen HubSpot.

De Nieuwe Zaak is officieel HubSpot Solution Partner. Zo halen we voor jouw organisatie het maximale uit HubSpot. Ook worden we als eerste meegenomen in de ontwikkelingen van de roadmap en hebben we inspraak in de features die belangrijk zijn voor onze klanten. Benieuwd naar hoe we jouw organisatie verder brengen op het gebied van leadgeneratie?

Neem contact op

avatar

Mirle van de Kleut - Hilbers

Mirle is Marketing Coördinator bij De Nieuwe Zaak. Corporate marketing, leadgeneratie, events: ze doet het allemaal!

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen