CONTACT
Tijd voor een praatje: +31 (0) 38 423 0163
Contact
Tijd voor een praatje: +31 (0) 38 423 0163
Contact
Lizzy Habermehl 19 september 2022 6 minuten leestijd

3 tips om meer waarde uit je SEO te halen

Met het goed toepassen van zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO, kan je ervoor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google terecht komt. Dat doe je natuurlijk het liefst bij zoekopdrachten die aansluiten bij hetgeen dat jij op je website aanbiedt. Het goed toepassen van SEO zorgt dus voor meer bezoekers op je website krijgt en dus meer potentiële klanten. Wie wil dat nou niet? 

Maar, SEO is meer dan één soort optimalisatie. Er zijn er een heleboel! Ontdek in dit blog drie tips om meer uit je SEO te halen. 

Tip 1: Update je oude content. 

Kwalitatieve content is van groot belang. Waar je vroeger een tekst vol kon stoppen met belangrijke zoekwoorden (ook wel keyword stuffing genoemd) voor een hoge positie op Google, is dat tegenwoordig absoluut niet meer het geval. Het algoritme van Google herkent keyword stuffing en zal je ervoor straffen met een lagere positie in de zoekresultaten.

Gebruikerservaring is alles!

De ervaring van de gebruiker van Google staat voorop. Google wil daarom haar gebruikers van de beste zoekresultaten voorzien. Zorg er dus voor dat je kwalitatief goede content aanbiedt die aansluit bij de vraag van jouw doelgroep. Dit geldt dus voor nieuwe content die je van plan bent om te plaatsen maar uiteraard ook voor oudere content.

Het creëren van nieuwe waardevolle content kost veel tijd, zeker wanneer je geen groot team hebt om hier tijd en aandacht aan te besteden. Update dus je bestaande content om het relevanter te maken voor je doelgroep. Voordat je de oude content gaat updaten, is het belangrijk om een zoekwoorden analyse te doen. Wellicht focust de huidige content zich niet meer op de relevante zoekwoorden van nu, daar kom je tijdens je onderzoek achter. Deze aanpassingen zijn soms klein, maar de kans is groot dat het uiteindelijk een groot positief effect heeft.

Gebruik afbeeldingen en video’s

Om je content een boost te geven is het ook een mooie optie om video’s of afbeeldingen toe te voegen. Google hecht steeds meer waarde aan visuele content, zo is in Google Search Console tegenwoordig ook te zien of jouw video is geïndexeerd. Door visuele content toe te voegen aan de tekstuele content wordt de content aantrekkelijker om te lezen en dus voor Google aantrekkelijker om te tonen.

Werk aan je autoriteit

Voeg bijvoorbeeld ook quotes van een expert kunnen toe, dit kan iemand binnen je organisatie zijn of wellicht iemand in je netwerk. Hiermee vergroot je niet alleen de betrouwbaarheid, de experts die iets toevoegen aan jouw stuk content zijn sneller geneigd om het stuk te delen binnen hun netwerk, wat bijdraagt aan de autoriteit van je website.

Tip 2: Zorg voor een mobielvriendelijke website.

Iedereen heeft een smartphone en deze wordt uitvoerig gebruikt. Het is dan ook niet gek dat Google veel waarde is gaan hechten aan een mobile friendly website.

Een mobielvriendelijke website is een onderdeel van de core web vitals. Deze core web vitals hebben een groot effect hebben op de positie in Google. Ook hierin staat de ervaring van de gebruiker centraal, als een website niet goed te gebruiken is op de mobiele telefoon dan toont Google liever een andere website die dat wel op orde heeft.

Of een website mobiel vriendelijke is kan je controleren met de Google mobile friendly test. Komt jouw website niet goed uit de test, dan is er werk aan de winkel. 

Tip 3: Zorg voor een correcte anchor tekst.

Een anchor tekst is een stukje tekst waarbij je doorlinkt naar een andere pagina. Zoals in ons blog over core web vitals

“Het internet staat er ineens vol mee: de Core Web Vitals. We bespraken het eind vorig jaar al in ons blog over de SEO trends voor 2021. En iedere SEO-specialist uit je netwerk is sinds de aankondiging van Google een (zelfverklaard) expert op dit gebied, maar wat houdt het nu echt in? Wat zijn de voordelen van een goede score? En belangrijker, waarom zou je hier aandacht aan moeten besteden?"

Zorg voor een goede omschrijvende anchor tekst wanneer je doorlinkt naar een andere webpagina. Dus gebruik geen ‘klik hier’, maar omschrijf waar je naartoe linkt. Op deze manier is het voor de gebruiker gemakkelijker om door de website te navigeren en voor Google is het duidelijk waar de pagina waar je naar linkt over gaat. Voor Google zijn deze links in de bodytekst namelijke een sterkere aanbeveling dan wanneer de link ergens anders op de pagina staat. Met de juiste anchor tekst en een bijpassende link kan je dus extra kracht bijzetten aan de pagina waar je naartoe linkt.

Hulp nodig met het optimaliseren van SEO?

Wil je betere posities in Google behalen en zou je hier graag hulp bij krijgen? Onze SEO specialisten staan voor je klaar. Om de mogelijkheden te bespreken kan je vrijblijvend contact met ons opnemen. 

avatar

Lizzy Habermehl

Als SEO expert weet Lizzy alles van zoekmachine optimalisatie.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen