CONTACT
Tijd voor een praatje: +31 (0) 38 423 0163
Contact
Tijd voor een praatje: +31 (0) 38 423 0163
Contact
Nienke Wildeman 23 november 2022 6 minuten leestijd

3 tips om affiliate marketing in te zetten

Affiliate marketing heeft in de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Sterker nog, het aantal Google searches naar affiliate marketing is tussen 2015 en 2021 meer dan verdubbeld! Maar wat is affiliate marketing nou eigenlijk? 

Bij affiliate marketing worden je producten en diensten gepromoot via een URL. Hiervoor heb je alleen een domein en hosting nodig. Affiliate marketing is een efficiënte manier om een online side business te starten waar je met relevante content leads genereert zonder daar verder veel energie in te hoeven steken. 

Ontdek in deze ultieme gids voor Digital Advertising hoe je jouw doelgroep  écht bereikt met datagedreven adverteren.

Hoe affiliate marketing werkt.

Affiliate marketing biedt diverse mogelijkheden om nieuw bereik te genereren met relatief weinig risico. Zo wordt affiliate marketing steeds meer datagedreven. Campagneresultaten worden gemeten met behulp van Return on investment (ROI) en sales qualified leads. Een belangrijk voordeel van affiliate marketing is dat de privacy van de eindgebruiker in de basis wordt gerespecteerd. Er worden dus niet gefocust op het verzamelen van klantgegevens om persona’s te maken, maar vooral op de clicks die hieruit voortkomen. Daarnaast is het met affiliate marketing mogelijk om potentiële klanten rechtstreeks naar de website van de adverteerder te sturen zonder redirects of cookies. Dit wordt bounceless tracking genoemd. Bij affiliate marketing is het van belang om hierin een goede balans te vinden zodat je een optimaal resultaat kunt behalen. Affiliate marketing campagnes worden vaak in drie fases opgezet:

  • Fase 1: Voorbereiding

Voordat je aan affiliate marketing begint is het cruciaal om goed na te denken over de manier waarop je invulling gaat geven aan je campagne. Focus op een product dat hier het meest geschikt voor is. 

  • Fase 2: Inrichten 

Nu je weet welk netwerk je gaat gebruiken voor je affiliate marketing, is het van belang om je campagne te gaan inrichten en hier complete invulling aan te geven. Hierbij is het belangrijk om kwalitatief goede content te creëren zodat de effectiviteit van je campagne vergroot wordt. Een voorbeeld van dit soort content is product reviews. Recensies worden door oriënterende klanten als richtlijn gebruikt bij het maken van een beslissing. 

  • Fase 3: Optimaliseren  

Wanneer je een goede basis hebt gelegd voor je affiliate marketing campagne is het zaak om dit goed bij te houden en te managen. Bepaal hierbij wie het eerste aanspreekpunt is en zorg voor genoeg variatie in je promoties. 

Tip 1. Bepaal je niche.

Wanneer je met affiliate marketing begint is het van groot belang om na te gaan welke niche je gaat betreden. Baken de markt af tot een klein onderdeel waar je met jouw producten gaat floreren. Het belangrijk dat je afweegt waar voor jou de meeste kansen liggen om je zo goed mogelijk te onderscheiden. Vertrouw bij het kiezen van een niche op je eigen expertise en interesses. Affiliate marketing is gericht op de lange termijn, waardoor het cruciaal is om een niche te kiezen waar je de meeste affiniteit mee hebt. Dit maakt het niet alleen makkelijker om te inspireren en autoriteit uit te stralen, maar je komt ook sneller met content ideeën die bijdragen aan de kwaliteit van je affiliate campagnes. 

Tip 2. Creëer goede content.

Bij affiliate marketing is het van groot belang om je content op orde te hebben. met een goede contentstrategie zorg je voor een efficiënter proces bij je affiliate marketing campagnes en een optimaal resultaat. Door een toenemend aantal adverteerders wordt het steeds belangrijker om goede content te creëren zodat potentiële klanten sneller zijn geneigd om van je producten gebruik te maken. 

Meer weten over hoe je start met content marketing? Ontdek het in onze gids.

Tip 3. Breng je merk onder de aandacht.

Bij affiliate marketing is het van groot belang om in te spelen op de gehele funnel. Merken die goed benadrukken wie ze zijn en waar ze naar streven, zullen altijd meer klantvoorkeur creëren. Zo zegt 87% van de consumenten eerder voor een merk te kiezen met een groot sociaal verantwoordelijkheidsgevoel. Dit geeft klanten een extra goed gevoel over het vervullen van een behoefte. Bij het uitlichten van je merk overtuig je potentiële klanten van het ‘’waarom’’ binnen je bedrijf en inspireer je ze om dezelfde visie te hebben. Het uitlichten van je merk doe je door middel van de volgende outside in benadering:

  • Begin met het ‘’waarom’’

Begin met je drijfveer. Bij het ‘’waarom’’ is het van belang om de motivatie achter het denken, handelen en communiceren van je merk goed te verwoorden. 

  • Geef hieraan een vervolg met het ‘’hoe’’

Bij het ’’hoe’’ voeg je onderscheidende waarde toe aan je merk met Unique Selling Points die weergeven hoe je het ‘’waarom’’ gaat waarmaken. 

  • Sluit af met het ‘’wat’’

Het ‘’wat’’ gaat over de producten die je aanbiedt. Hierbij is het van belang om gebruik te maken van een goede productfeed met productinformatie waar het productaanbod op verschillende manieren wordt gecommuniceerd naar de doelgroep. Zorg ervoor dat je productfeed up to date is, zodat er geen campagnes ontbreken. 

Hulp nodig met affiliate marketing?

Wij helpen je graag! Heb je hulp nodig om je affiliate campagnes naar een hoger niveau te tillen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op zodat we jou digitaal verder helpen.

Neem contact op

avatar

Nienke Wildeman

Als Online Marketing Consultant helpt Nienke klanten iedere dag verder op het gebied van advertising.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen