CONTACT
Tijd voor een praatje: +31 (0) 38 423 0163
Contact
Tijd voor een praatje: +31 (0) 38 423 0163
Contact
Mirle van de Kleut - Hilbers 5 december 2022 9 minuten leestijd

11 creatieve leadgeneratie ideeën

In de B2B-markt is online vindbaarheid cruciaal. Vooral als je online leads wil genereren. Maar, dit kan lastig zijn, offline, maar ook online. Wat als de traditionele methoden om nieuwe leads te scoren niet meer werken door in- of externe factoren? Ontdek in dit blog 11 creatieve leadgeneratie methodes die van waarde zijn voor jouw merk of bedrijf!

Waarom leadgeneratie?

Het doel van leadgeneratie is potentiële klanten aan te trekken, te identificeren en hun belangstelling en vertrouwen te wekken voor de producten of diensten van jouw organisatie.  Online leadgeneratie draait allemaal om content. Door je doelgroep online te helpen met hun probleem en hen te inspireren, bouw je aan sterke leads en uiteindelijk echte fans! Niet dwingen tot aankoop, maar online je klanten bedienen.

Benieuwd naar onze best practices voor leadgeneratie? Download het hier.

1. Deel het geheim van succesvolle business

Wil je unieke waarde toevoegen aan jouw content? Benader een opinieleider of een expert uit je bedrijf of branche. Door het interviewen van een expert laat je zien aan je klanten dat je het best mogelijke advies levert en weet waar je het over hebt. Een must om deze toe te voegen aan je content!

2. Maak handige video’s om problemen voor potentiële klanten op te lossen

Behulpzame video’s kunnen problemen voor potentiële klanten oplossen. Het belangrijkste bij het maken van een video is om gelijk de aandacht van de kijker te trekken. De eerste paar seconden zijn het allerbelangrijkste! In deze seconden bepalen mensen of ze verder kijken of dat ze toch wegklikken. Het is belangrijk om je doelgroep te binden aan de video. Dit kan je doen door de video te beginnen met een USP. Daarnaast is het van belang dat de video niet te lang duurt, vermakelijk en makkelijk te begrijpen is.

3. Maak gebruik van de SEO-kracht van klantrecensies

In het bedrijfsleven, net als in het ‘normale’ leven, is vertrouwen ongelooflijk waardevol. Om vertrouwen te winnen bij potentiële klanten zijn positieve recensies van groot belang. Mensen vertrouwen vaak op andermans mening en ervaringen. Als bedrijf is het belangrijk om je klanten aan te moedigen en te stimuleren om een recensie achter te laten. Wat het beste werkt zijn recensies op grote platformen zoals Google. Dit zijn derden met een sterke SEO waarde. Dit vergroot de kans om organisch gevonden te worden door potentiële klanten.Google lijkt namelijk de voorkeur te geven aan beoordelingssites in de resultaten van zoekmachines.

4. Maak een interactieve quiz of tool

Als bedrijf is het van belang om te weten wie je klanten zijn en wat ze doen. Een quiz is hier een makkelijke oplossing voor. Biedt bezoekers van je website en je bestaande klanten een quiz aan. Dit is een creatieve manier om meer over ze te weten te komen en is eigenlijk een verstopt formulier. Dit doe je in ruil voor bijvoorbeeld een whitepaper.Zo ontvang je de gewenste informatie voor je bedrijf en help je ook de (potentiële) klant verder, win win!

5. Laat jouw successen zien met downloadable content

Als marketeer moet je experimenteren met verschillende marketingtactieken. Wanneer je een marketingtactiek onderzoekt, is het handig om te weten hoe anderen deze gebruiken. Wat wel werkt en wat je beter niet kunt doen. Zo leer je hoe je dezelfde methode kan gebruiken om succesvol te zijn.

Het verzamelen van die best practices lijst is essentieel voor de marketeer die aan de slag wil gaan met bepaalde tactieken. Zo heb je een handleiding en de juiste richtlijnen om mee te starten.

Benieuwd naar onze best practices voor leadgeneratie? Download het hier.

6. Laat zien wat voor jouw bedrijf werkt

Het schrijven van een eerlijke transparante social post of blog waarin je vertelt wat successen zijn voor jou en wat niet, kan erg interessant zijn. Waarom? Andere bedrijven of merken die door een vergelijkbare groeifase gaan doen veel inspiratie op uit dit soort posts. Op deze manier kan je voorkomen dat zij dezelfde fouten maken. En ze weer verder helpen: want daar draait je content om.

7. Geef een uitgebreid antwoord op een lastige vraag

Op elke vraag die je stelt heeft Google wel een antwoord, maar klopt dit antwoord ook? 

De tijd nemen om een diepgaand, overzichtelijk artikel te schrijven dat antwoord geeft op de dringende vraag van je klant, kan je als bedrijf een voorsprong bieden. 

Stel je eens voor. Je hebt een brandende vraag en bent op zoek naar een antwoord. Ga je dan voor het ‘korte’ antwoord, of ga je voor het uitgebreide artikel dat in detail treed? De meesten zullen gaan voor het uitgebreide antwoord dat meer informatie en uitleg biedt. Als je als bedrijf hier dus focus op legt, maak je meer kans op een samenwerking of verkoop.

8. Maak een spiekbriefje dat een proces vereenvoudigt 

Ieder bedrijf heeft taken waarbij het gebruiken van een spiekbriefje het meest geschikt is om mee te werken. Stel, je hebt een bedrijf, maar je hebt geen verstand van content marketing. Dan is een spiekbriefje of stappenplan over hoe je content marketing inzet ontzettend handig! 

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden en mogelijkheden. Ook voor jouw organisatie is het goed om een spiekbriefje te maken over iets waar je veel kennis over bezit. Het is belangrijk dat je deze spiekbriefjes eenvoudig houdt, zodat het voor iedereen te volgen is. Tip: ruil jouw spiekbriefje met dat van een ander bedrijf. Zo krijg je een wederzijdse relatie, heb je elkaar iets te bieden en profiteer je beide van deze voordelen.

9. Maak een lijst met handige tools of bronnen

Veel bedrijven promoten de tools die ze bieden. Wil jij je onderscheiden? Dit kan je doen door als bedrijf initiatief te tonen door andere bronnen te verkennen die bruikbaar zijn voor je publiek. Op deze manier laat je als bedrijf zien dat je het succes van je publiek belangrijk vindt en voorop stelt, in plaats van dat je je alleen focust op zelfpromotie. Zo denk je al met je potentiële klanten mee, voor ze mogelijk in de toekomst echt je klant worden!

10. Verzamel praktijkvoorbeelden met bruikbare tips

Het delen van effectieve praktijkvoorbeelden is erg waardevol. Zo geef je mensen een kijkje in jouw wereld. Een lijst met best practices of praktijkvoorbeelden is een super geschikte manier om potentiële klanten naar jouw bedrijf te leiden.

11. Geef iets gratis weg 

Giveaways zijn één van de meest succesvolle vormen van leadgeneratie. Het is wel belangrijk dat je iets weggeeft dat mensen echt willen hebben, zodat je zo min mogelijk ongewenste leads krijgt. Denk bij een giveaway aan  een whitepaper, een gratis adviesgesprek of audit op een marketing- of technisch vraagstuk. Kies iets wat jouw gewenste doelgroep aanspreekt, zodat de juiste mensen op je giveaway afkomen.

Deze actie moet natuurlijk verspreid worden. Dit doe je via je socials en e-mail. Als je de actie op je socials zet, laat je jouw publiek een paar stappen ondergaan. Eén van die stappen is het volgen van het social media -account van jouw bedrijf. Of een gebruiker de actie nou wint of niet, je blijft op de tijdlijn verschijnen en interactie houden. 

Hulp nodig bij leadgeneratie?

Onze experts helpen je graag verder! Ontdek hoe wij leadgeneratie met HubSpot inzetten en zet jouw volgende stap. 

avatar

Mirle van de Kleut - Hilbers

Mirle is Marketing Coördinator bij De Nieuwe Zaak. Corporate marketing, leadgeneratie, events: ze doet het allemaal!

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen